• Deficienta de fier: 14 semne

    Date: 2014.10.14 | Category: Suplimente Nutritionale | Tags: ,,

    Deficienta de fier este una dintre cele mai intalnite deficiente din lumea moderna, iar femeile sunt printre cele aflate la cel mai mare risc. Fierul este critic pentru producerea de hemoglobina, o proteina ce ajuta celulele rosii ale sangelui sa livreze oxigen peste tot in corp. Deci fara ea, totul sufera – si poate duce la anemie.

    Esti epuizata

    Cel mai comun simptom al deficientei de fier este posibil sa fie si cel mai greu de detectat. “Femeile sunt asa de obisnuite sa aiba vieti frenetice si sa se simta obosite”, spune Nancy Berliner, doctor in medicina, editor adjunct al revistei Blood/Sangele, jurnalul Societatii Americane de Hematologie. “Ele adesea resping faptul de a fi obosite ca fiind parte a vietii”. Totusi deficienta de fier face ca tot mai putin oxigen sa ajunga la tesuturi, astfel incat corpul este lipsit de energia de care are nevoie. Daca oboseala ta “normala” este cuplata cu senzatia de a fi slabita, iritabila sau incapabila de a te concentra, fierul (sau lipsa acestuia) ar putea avea ceva de-a face cu asta. La urma urmei, exista un motiv pentru care despre oamenii a caror deficienta de fier progreseaza pana la anemie se spune ca au “sangele obosit”.

    Ai cicluri dificile

    La femei, cauza numarul unu a deficientei de fier este cea a ciclurilor prea dificile, spune Jaques Moritz, doctor in medicina, director al sectiei de ginecologie la spitalul Mount Sinai St. Luke’s Roosevelt din New York City. “Ele pierd prea mult sange, inlocuiesc circa jumatate din acest sange pierdut, si apoi pierd prea mult din nou luna viitoare”, spune el. “Este ca si cand ai face plinul unei masini cu prea putina benzina in rezervor”. Ciclul tau ar trebui sa umple doar doua pana la trei linguri de sange in fiecare luna. Incearca testul tamponului: daca trebuie sa schimbi tamponul mai frecvent decat la fiecare doua ore, vorbeste cu ginecologul tau.

    Esti palida

    Exista un motiv pentru care cuvintele “palida” si “bolnavicioasa” sunt adesea utilizate unul in locul celuilalt. Hemoglobina confera sangelui culoarea lui rosie si astfel, pielii tale nuanta rozalie. Asta inseamna ca nivelele scazute ale proteinei pot sa iti retraga culoarea direct din pielea ta, spune Moritz. Daca ai o nuanta deschisa a pielii, acest lucru este destul de usor de detectat. Nu conteaza totusi culoarea pielii, daca interiorul buzelor, gingiilor si al pleoapelor sunt mai putin rosii decat in mod obisnuit; atunci continutul scazut de fier ar putea fi de vina pentru asta.

    Ai dificultati de respiratie

    Nu conteaza cat de adanc inspiri, daca nivelul oxigenului tau este mic, te vei simti lipsita de aer, explica Berliner. Daca observi ca ai dificultati de respiratie facand lucruri care de obicei le faci fara probleme – fie ca este vorba de urcatul scarilor sau exercitiile tale fizice obisnuite – s-ar putea sa fie de vina deficienta de fier.

    Inima iti bate tare

    O inima suprasolicitata poate ajunge sa sufere de aritmie (ritm cardiac neregulat), murmur cardiac, largirea inimii, si chiar insuficienta cardiaca. Pentru ca lucrurile sa devina asa de rele, probabil trebuie sa suferi de anemie datorata deficientei de fier pentru destul de mult timp, sugereaza o trecere in revista a problemei facuta in Texas Heart Institute Journal/Jurnalul Institutului Cardiac din Texas. Totusi daca stii ca ai probleme cu inima, este important sa iti verifici nivelul sangelui pentru ca deficienta de fier sa nu inrautateasca problemele cardiace deja existente.

    Ai sindromul picioarelor agitate/nelinistite

    Nu te poti opri din foit/framantari? Circa 15% dintre oamenii cu sindromul picioarelor agitate/nelinistite au deficienta de fier, potrivit John Hopkins Medicine. Cu cat este mai mic nivelul de fier, cu atat sunt mai grave simptomele.

    Te doare capul

    Un corp cu deficienta de fier va acorda prioritate oxigenului trimis catre creier inainte de a se ingrijora de alte tesuturi, dar chiar si atunci, creierul tua tot va capata mai putin decat ar trebui in mod ideal, spune Berliner. In raspuns la acest lucru, arterele creierului se vor dilata, provocand dureri de cap, potrivit Fundatiei Nationale pentru Dureri de Cap/National Headache Foundation.

    Ai pofta de lut, gunoi si gheata

    Consumul de substante non-alimentare poate fi un semn al deficientei de fier. Oamenii cu deficiente de fier pot fi tentati sa manance creta, lut, gunoi si hartie. Din fericire, majoritatea femeilor opteaza pentru gheata, zice Berliner, care le spune pacientelor ei anemice sa vina inapoi pentru consultatie daca incep sa aiba pofta de gheata.

    Te simti anxioasa (nelinistita) fara motiv

    De parca viata ta nu era destul de stresanta, deficienta de fier te poate pacali pentru a te simti chiar si mai anxioasa. O lipsa de oxigen baga in viteza sistemul nervos simpatic, care este un fel de pedala de acceleratie a corpului tau, spune Berliner. In plus, intrucat deficienta de fier iti face ca inima sa o ia la goana, este usor sa te simti de parca esti in modul lupta-sau-fugi, chiar daca ai toate motivele sa te simti relaxata.

    Iti pierzi parul

    Deficienta de fier, in special cand progreseaza pana la deplina anemie provocata de carenta de fier, poate determina pierderea parului. “Iti trimite corpul in modul de supravietuire, deci corpul tau directioneaza oxigenul pentru a sprijini functiile vitale, opunandu-se celor care iti pastreaza parul intact”, explica Moritz. Nu panica totusi daca sunt doar cateva fire de par in scurgerea cazii. Majoritatea scalpurilor pierd circa 100 de fire de par intr-o zi buna.

    Ai o tiroida subactiva

    Deficienta de fier incetineste functionarea functiei tiroidei si blocheaza efectele de intensificare a metabolismului pe care aceasta glanda le are, potrivit Academiei Nationale de Hipotiroidism/National Academy of Hypothyroidism. Hipotiroidismul este adesea trecut cu vederea – sase din zece oameni cu o boala a tiroidei nu stiu ca o au, potrivit Asociatiei Americane a Tiroidei – deci daca observi un nivel scazut al energiei, crestere in greutate sau chiar o temperatura mai scazuta a corpului, ia in calcul aceasta varianta.

    Esti insarcinata

    Acidul folic obtine pe buna dreptate multa atentie in presa despre stadiul prenatal, dar viitorii bebelusi au si ei nevoie de fier, asa ca ei pot fura din stocurile mamei. Ce are si mai multa importanta, multe femei pierd o substantiala cantitate de sange in momentul sarcinii, ceea ce poate micsora nivelul fierului din corpul lor, spune Moritz. Daca esti insarcinata cu gemeni, ai sarcini foarte apropiate in timp sau vomiti regulat datorita starii de greata matinala, s-ar putea sa ai nevoie sa iti sporesti aportul de fier.

    Limba iti arata ciudat

    Pe langa modificarea de culoare a limbii, nivelul scazut de fier poate reduce nivelul de mioglobina, o proteina din celulele rosii ale sangelui care sprijina sanatatea musculara, precum cea a muschilor ce constituie limba, spune Berliner. Ca rezultat, multi oameni care au deficiente de fier se plang ca au limba dureroasa, inflamata sau ciudat de neteda.

    Ai boala celiaca sau sindromul intestinelor inflamate

    Chiar daca primesti destul fier prin dieta, boala celiaca si inflamatorie a intestinelor precum boala lui Crohn si colita ulcerativa pot duce la probleme de absorbtie a nutrientilor, inclusiv a fierului. Aceste afectiuni cauzeaza inflamatii in tractul digestiv si vatamari ale acestuia. Daca ai fost diagnosticata cu oricare dintre aceste boli GI (gastrointestinale), vorbeste cu doctorul tau despre cum sa iti sporesti absorbtia fierului.

    Cum sa capeti mai mult fier:

    Cerintele de fier nu sunt aceleasi pentru toti, in special pentru femei. Femeile intre 19 si 50 de ani au nevoie in mod tipic de 18 mg pe zi. Totusi daca esti insarcinata, cantitatea sare la 27 mg. Daca alaptezi, ar trebui sa capeti doar 9 mg. In plus, gradul de dificultate al ciclului menstrual poate si el sa afecteze nevoile tale de fier. Mai batrana de 50 si fara menstruatie? Ai nevoie doar de 8 mg pe zi. Asta nu este o tinta greu de atins – o singura portie de linte, spanac sau mazare pot cu toate sa atinga scorul tau de cateva miligrame cel putin.

    Alte surse foarte bune de fier sunt:
    Ceapa
    Radacina de brusture
    Boabe de cacao
    Cirese
    Urzica
    Patrunjel
    Spanac
    Verdeturi inchise la culoare
    Majoritatea fructelor de padure
    Alge de mare

    Si daca vine vorba de fier, mai mult nu inseamna in mod necesar si mai bine. “Desi majoritatea atentiei este concentrata asupra deficientiei de fier, exista ingrijorari si pentru supraincarcarea cu fier, despre care studiile indica faptul ca poate vatama organele interne si poate spori riscul de diabet, infarct si cancer, indeosebi la oamenii in varsta” spune Batanyeh. Incearca sa atingi DZR-ul (doza zilnica recomandata) tau de fier, dar nu te ingrijora despre depasirea cu mult a recomandarilor.

    Si iata o sursa de calitate, naturala, organica si vie de fier, un supliment pe care il poti lua in fiecare zi fara teama ca vei avea o deficienta de fier:

    http://www.antioxidant-natural.ro/fier/

     

    Please follow and like us: